اسپلیت یا اسپیلت

اسپلیت یا اسپیلت

اسپلیت یا اسپیلت،

تلفظ اسپلیت درست است یا اسپیلت؟

کلمه Split یک کلمه ورودی در ایران می باشد. این کلمه که به معنی ” دو نیم کردن ” و یا ” از هم جدا ” می باشد در کشور ما اختصاری برای کولرهای گازی استفاده می شود و بین مردم رایج شده است. 
سال ها قبل کولرگازی ها به یک مدل پنجره ای ختم می شد که به آن window air conditioner  گفته می شد، با پیشرفت دنیای تکنولوژی و صنعت تهویه مطبوع، کولر هایی با نام Split air conditioner وارد بازار جهانی شد. این کولر ها دارای یک پنل داخلی (Indoor unit ) و خارجی (Outdoor Unit) بوده است و به همین دلیل به آن SPLIT گفته می شود. 
طریقه تلفظ split در زبان انگلیسی /splît/ است. با توجه به این می توان گفت تلفظ درست ” اس پِ لی ت ” اسپِلیت است و اسپیلت روش غلط تلفظ این کلمه می باشد. گاهی دیده شده است که حتی اسپلیت نیز نوشته و تلفظ می شود که این نیز به کل اشتباه است. 
 اسپلیت ها در کشور ما به دو دسته داکت اسپلیت که در کشورهای انگلیس زبان داکت تایپ ( DUCT TYPE ) و اسپلیت های کولرگازی ( SPLIT AIR CONDITIONER ) شناخته می شوند که توقع می رود شرکت ها و خریداران به روش صحیح تایپ آن دقت کنند. 

اسپلیت یا اسپیلت

اسپلیت یا اسپیلت، مساله ای است که برای بسیاری از کاربران سوالاتی را به وجود آورده است.

هر دو کلمه برای تلفظ نام این محصول به کار برده می شود و بسیاری اطلاع ندارند که در واقع کدام یک صحیح است. این واژه برای محصولی به کار برده می شود که شباهت بسیاری به کولر گازی داشته و برای گرم یا خنک کردن محیط به کار می رود.

شرکت های مختلفی از جمله سامسونگ، ال جی، توشیبا و … انواع مدل های این محصول پر کاربرد را تولید و به کاربران عرضه کرده اند. برای اینکه اطلاعات شما کاربران گرامی صحیح باشد، این مقاله را به بررسی این موضوع اختصاص داده ایم که بالاخره تلفظ صحیح نام این دستگاه کدام است: اسپلیت یا اسپیلت. با ما همراه باشید.

تفاوت معنای اسپلیت یا اسپیلت

اگر در فرهنگ لغت جستجو کنیم، برای تعریف اسپلیت به نوعی کولرگازی یا تهویه که زیر مجموعه لوازم خانگی است اشاره شده است. همچنین این واژه، نام شهری در جمهوری کرواسی نیز هست که بزرگ ترین شهر این کشور به شمار می آید. این در حالی است که در جستجوهای ما برای معنای کلمه اسپیلت هیچ توضیحی یافت نشد.

از این رو به نظر می رسد “اسپلیت” تلفظ صحیح نام این دستگاه محبوب باشد. همچنین جالب است بدانید که کلمه Split یک کلمه بیگانه است که وارد فرهنگ ما شده و به معنای ” دو نیم کردن ” و یا ” از هم جدا ” می باشد.

انواع اسپلیت

به طور کلی دو نوع اسپلیت یا اسپیلت تولید و به بازارهای جهانی عرضه شده است. داکت اسپلیت و کولر گازی نام این دو نوع هستند که تلفظ لاتین آنها به ترتیب ( DUCT TYPE ) و ( SPLIT AIR CONDITIONER ) می باشد.

برخی از این مدل ها تنها باد سرد تولید می کنند و برخی دیگر، علاوه بر خنک کردن محیط قادر به ایجاد و انتشار گرما نیز هستند. اسپلیت ها به دلیل کیفیت هوای مطلوب و نیز کم دردسر بودن کارشان، به خصوص در کشور ما که منطقه ای گرم و خشک محسوب می شود طرفداران بسیاری دارند. به طوری که در سال های اخیر شاهد افزایش تعداد اسپلیت ها در منازل، مغازه ها و شرکت های صنعتی و تجاری بوده ایم.

هر دو نوع اسپلیت معرفی شده در کشور ما عرضه شده و کاربران می توانند محصول مورد نظر خود را از نمایندگی های معتبر تهیه نمایند.

اسپلیت چیست؟

حال که متوجه شدیم بین اسپلیت یا اسپیلت کدام یک تلفظ صحیح است، بد نیست تعریفی در مورد این دستگاه ارائه دهیم. اسپلیت، واژه ای است اختصاری که برای نوعی کولر گازی به کار برده می شود.

کولر گازی ها در ابتدا تنها محدود به یک مدل بودند که به آن window air conditioner  گفته می شد. هم زمان با پیشرفت های صنعت و تکنولوژی، کولرهایی با نام Split air conditioner توسط کمپانی های تولید کننده لوازم خانگی به بازار عرضه شد. این کولرها دارای یک پنل داخلی (Indoor unit ) و خارجی (Outdoor Unit) بوده است و دقیقا به همین دلیل، نام اسپلیت برای آنها انتخاب شده است.

شرکت های تولید کننده اسپلیت یا اسپیلت

اسپلیت یا اسپیلت ؟

اسپلیت یا اسپیلت

پیش تر نیز اشاره کردیم که شرکت های متعددی اقدام به تولید و عرضه انوع مدل های اسپلیت یا اسپیلت کرده اند. در واقع شیب صعودی افزایش محبوبیت این دستگاه، تولید کنندگان را بر آن داشت که به تولید و عرضه این محصول در سطحی گسترده روی آورند. به عنوان مثال سامسونگ تولید اسپلیت را در لیست تولیدات لوازم خانگی خود قرار داده است.
ال جی هم تصمیم گرفت که یکی از منابع درآمدی اش را معطوف به خط تولید اسپلیت کند. توشیبا، پاناسونیک، شارپ، بوش و … نیز از جمله دیگر کمپانی هایی هستند که با تولید انواع مدل های اسپلیت یا اسپیلت، منبع درآمد جدیدی را برای خود رقم زدند. گفتنی است کیفیت کاری این محصولات بسیار بالا بوده و کاربران می توانند بر حسب نیاز خود اقدام به تهیه آنها نمایند.

اسپلیت یا اسپیلت

 کولر گازی اسپلیت 

کولر گازی دو تکه که با نام کولر گازی اسپلیت هم شناخته می‌شود، جدیدترین نسل سیستم‌های تهویه مطبوع است.

وجه تسمیه این نوع سیستم‌ها در ساختار دو تکه ای آن است. این نوع ازکولرهای گازی دارای دو یا بیشتر از دو قسمت هستند. یک یا چند قسمت در داخل ساختمان و یک قسمت در خارج ساختمان قرار می‌گیرد. این سیستم‌ها در دو نوع سرمایشی و سرمایشی/گرمایشی در بازار موجود هستند. نوع اول فقط برای سرد کردن فضا (برای فصل تابستان) و نوع دوم برای سرد یا گرم کردن فضا (چهار فصل) می‌توانند مورد استفاده واقع شوند. 

مزایای استفاده از این سیستم‌ها نسبت به کولر آبی

توانایی کار در فضای با رطوبت بالا
این نوع از سیستم‌های تهویه مطبوع، می‌تواند در مناطق شرجی مورد استفاده واقع شود. حال آنکه کولرهای آبی، در مناطقی که هوای شرجی و مرطوب دارند، کاملاً بلااستفاده و ناکارآمد خواهد بود.
بدون نیاز به آب
این سیستم‌ها، بر خلاف کولرهای آبی، برای کار نیازی به آب ندارند و بنابراین از مصرف میزان قابل توجهی آب، جلوگیری می‌کنند.
ایزولاسیون هوای داخلی و خارجی
در این نوع سیستم‌ها، از یک سیال ثانویه، (برای مثال گاز R-134A) برای انتقال حرارت استفاده می‌شود، حال آنکه در کولرهای آبی، مستقیماً از هوا به عنوان سیال منتقل کنندهٔ حرارت استفاده می‌شود.
نحوه  سرماسازی
چگونگی ایجاد سرما در بسیاری از وسایل سرماسازی مانند کولرگازی، یخچال و آب سردکن مشابه است. در کولر گازی همانند یخچال از تبدیل گاز به مایع به وسیله افزایش فشار و در نتیجه تولیدسرما که در اثر تبدیل مایع به گاز ایجاد می‌شود، برای رسیدن به هدف مورد نظر (خنک نمودن محیط) استفاده می‌کنند.

تنها تفاوت را می‌توان در خنک کردن کندانسور (رادیاتور) دانست که در کولر گازی به وسیله هوای دمیده شده بر روی آن گرمای لازم گرفته می‌شود در حالی که در یخچال برای داشتن هوای خنک از دمیدن هوا بر روی اواپراتور استفاده می‌گردد.

اسپلیت یا اسپیلت

مقایسه کولر اسپلیت با داکت اسپلیت کانالی

کولر اسپلیت یا داکت اسپلیت کانالی سوالی است که اکثرا در موقع خرید با آن مواجه هستیم برای اینکه تفاوت این دو را بهتر بدانیم مزایا و معایب هر کدام را بررسی می کنیم.

داکت اسپلیت از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده است که بخش داخلی آن را اواپراتور یا هواساز می نامند و به بخش خارجی آن اصطلاحا کندانسور گفته می شود که شامل کمپرسور، فن کندانسور و کویل کندانسور می باشد. برای اینکه بدانیم کولر اسپلیت یا داکت اسپلیت کانالی مورد نیاز ماست در ادامه به مقایسه ی این دو پرداخته ایم.

نحوه کارکرد بخش داخلی و خارجی داکت اسپلیت

بخش داخلی و بخش خارجی بوسیله میله های مسی عایق شده بهم ارتباط داده شده اند که با کانال کشی داخلی توزیع هوا در محیط را انجام می دهند.

نحوه کارکرد آن بدین صورت است که قسمت خارجی یا همان کندانسور گاز خنک شده را به بخش داخلی یا همان اواپراتور منتقل می سازد در بخش داخلی گرمایی که در محیط وجود دارد توسط گاز گرفته شده و به هوای سرد تبدیل می شود، این هوای سرد توسط فن به محیط انتقال می یابد. اما کولر گازی اسپلیت با اینکه دارای همین سیستم بوده ولی بدون کانال، هوا را بطور مستقیم از بخش داخلی به محیط انتقال می دهد.

مزایای داکت اسپلیت نسبت به کولر اسپلیت

•    سیستم داکت اسپلیت گرما و سرما را بصورت یکنواخت از کانالها منتقل می کند.

قابلیت لوله کشی بین بخش داخلی و خارجی در سیستم های داکت اسپلیت تا اختلاف ۱۵ متر امکان پذیر می باشد به این دلیل که در این دستگاه ها از جداکننده روغن استفاده می کنند.

این در حالیست که در بیشتر سیستم های موجود در بازار این مشکل وجود دارد و تنها برای رفع آن از تله روغن استفاده می کنند که نه تنها کم بازده بوده که در دراز مدت نیز کارایی خود را از دست می دهند و در نهایت سبب بروز مشکل در کمپرسور ویا سوختن آن می شود.
•    سیستم های داکت اسپلیت دارای فیلتراسیون هوا می باشند که در مورد کولر اسپلیت همگی مجهز به فیلتر هوا نیستند.
•    در این سیستم ها لوله کشی داخلی کاهش یافته است.
•    حذف رطوبت هوا از دیگر مزیت های سیستم های داکت اسپلیت می باشد.
•    در نوع گرید A آن که به سیستم های داکت اسپلیت کم مصرف معروفند کاهش مصرف برق و در نتیجه صرفه جویی در هزینه های برق را داریم.
•    در سیستم های داکت اسپلیت کندانسور و عدم نیاز به چند کندانسور، فضای کمتری را اشغال می کند.
•    دسترسی راحت به فیلتر هوای قابل شستشو، دسترسی آسان به موتور بدون نیاز به کامل جداکردن قطعات به منظور تعمیرات از دیگر مزیت های این سیستم می باشد.

اسپلیت یا اسپیلت

مزایای کولر اسپلیت نسبت به داکت اسپلیت

از مزایای کولر اسپلیت می توان به ظرفیت بالا جهت سرد و گرم کردن منزل، کم کردن میزان آلودگی هوا به دلیل داشتن فیلتر ضد آلرژی اشاره کرد همچنین می توان از کولر اسپلیت در هر واحد از ساختمان بطور جداگانه نصب و استفاده کرد.

هنوز به نتیجه ی قطعی نرسیدیم که کولر اسپلیت یا داکت اسپلیت کانالی مناسب تر است پس لازم است معایب هر کدام را نیز بدانیم.

معایب داکت اسپلیت نسبت به کولر اسپلیت

•    این سیستم هیچ گونه کنترلی بر دمای نقطه ای محیط ندارد مثلا بطور همزمان اتاق خواب و پذیرایی با یک دما تغییر می یابند.
•    نسبت به ظرفیت مشابه کولر اسپلیت، خنک سازی مطلوبی ندارد. برای واحد های کوچک صرفه اقتصادی ندارد.
لازم به ذکر است استفاده از هر دو سیستم با توجه به برق مصرفی که دارند برای گرمایش ساختمان ها مقرون به صرفه نیست و ترجیحا برای این منظور از همان روش رادیاتوری و یا روشهای دیگر که کم هزینه تر بوده و محدودیت کمتر و کیفیت بهتری را در پی خواهد داشت، توصیه می شود.

tamin tajhiz
نظر دهید

پاسخ دهید

مرکز فروش آنلاین تامین تجهیز
Logo
ثبت حساب جدید
سبد خرید